Obwodnica Rusinowa ma kosztować 55 mln zł, powstanie do 2027 roku
Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o wyborze wykonawcy obwodnicy Rusinowa w ciągu drogi krajowej nr 22. Z pięciu ofert złożonych w postępowaniu przetargowym za najkorzystniejszą uznano ofertę Budimexu o wartości 54,98 mln zł. Realizacja obwodnicy o długości 4,5 km - w formule „projektuj i buduj” - planowana jest w latach 2024-2027.
„Wykonawca będzie miał 17 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Na realizację robót budowlanych przewidziano 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca” – wyjaśnił rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA Mateusz Grzeszczuk.
Oferta Budimexu okazała się najtańsza, ale różnice między ofertami pięciu uczestników postępowania przetargowego były nieduże. Najdroższa oferta miała wartość niespełna 60,5 mln zł. Inni potencjalni wykonawcy wycenili zaprojektowanie i budowę obwodnicy Rusinowa na niespełna 56, 58 i 60 mln zł. Kryteriami wyboru były: cena (55 pkt.), przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe (20 pkt.), przedłużenie gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 pkt), zagospodarowanie destruktu asfaltowego (5 pkt.).
Jak informuje GDDKiA, pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
Obwodnica Rusinowa będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Rozpocznie się - patrząc od południa - za skrzyżowaniem z drogami do Tuczna i Trzcianki. Na wyjściu z terenów leśnych, gdzie zlokalizowane będzie rondo, obwodnica odejdzie od obecnego przebiegu DK22 w stronę wschodnią. Trasa będzie biegła po polach na wschód od Rusinowa. Na przecięciu z DW179 powstanie kolejne rondo. W rejonie wejścia DK22 w obszar leśny na północ od Rusinowa obwodnica „wróci” w obecny przebieg DK22 i zakończy się po około 500 m.W ramach inwestycji zostanie wybudowany wiadukt nad drogą gminną oraz przepust dla małych zwierząt. Powstanie również system odwodnienia z trzema zbiornikami retencyjno-infiltracyjnymi. Na odcinku od strony północnej do ronda z DW179 zaplanowano budowę ścieżki pieszo-rowerowej.
GDDKiA przypomniała, że przygotowanie inwestycji trwało kilka lat. Umowę na opracowanie dokumentacji podpisano w 2020 r. Opracowano trzy warianty obwodnicy – dwa omijające Rusinowo od zachodu i jeden „wschodni”. Żeby uzyskać decyzję środowiskową (w lipcu 2022 r.), konieczne była m.in. inwentaryzacja przyrodnicza - specjaliści sprawdzili w terenie, jakie siedliska fauny i flory występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały także wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów przebiegu obwodnicy.
Obwodnica Rusinowa to jedna z dziewięciu inwestycji realizowanych w woj. zachodniopomorskim z rządowego programu budowy 100 obwodnic, który jest rozpisany na lata 2020-2030. Budowa obwodnicy Gryfina (DK31) ma zakończyć się do końca tego roku, otwarcie obwodnicy Szczecinka (DK20) zaplanowane jest w połowie 2024 r. Trzy miesiące temu podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę obwodnicy miejscowości Szwecja w ciągu DK22. W ubiegłym tygodniu ogłoszono wykonawcę obwodnicy Stargardu (DK20). Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 opracowano już projekt budowlany i uzyskano decyzje ZRID. Finalizowany jest przetarg na realizację obwodnicy Wałcza (DK22). W tym roku planowany jest przetarg na obwodnicę Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy (DK22) uzyskano decyzję środowiskową, kontynuowane są prace przygotowawcze. (PAP)
tma/ drag/